Cartagena

I det siste har vi virkelig fått erfare at det er regntid her i nordlige Sør-Amerika. Første måneden vi var her regnet det nesten ikke og vi hadde opphold på 1 uke uten regn under karnevalstiden. Men uken etter karnevalet fikk vi en hel dag med regn, selvsagt den dagen vi hadde planlagt å seile til Isla Rosarios med Esther og Matthias. Forrige lørdag hadde vi det verste regn og tordenværet til nå. 3 timer med fossregn og lyn og torden hele tiden. Dinghyen holdt neste på å synke av alt vannet.

Men vi kom oss til Isla Rosario alikevel om enn 1 dag forsinket. Vi hadde nå lært av vår feil og heiser opp dinghy hver kveld. Esther og Matthias bruker timevis med å snorkle for å se på koralrevene. Denne gang seiler vi også videre til neste øy hvor det ligger et akvarium. Her fikk vi se når vaktene mater fisk og hai. Esther tok seg også en svømmetur med en delfin. Men denne var mest opptatt av å vise seg frem til oss som tok bilder.

Karl og JC på Sloth har nå gjennomført operasjonen på øynene for å slippe å bruke briller. Selve operasjonen tok vel bare 10 minutter og vi kjente ingenting pga bedøvelsen. Men 1 time etter operasjonen kom smertene og disse var voldsomme. Etterhvert klarte vi ikke å holde øyene oppe og prøvde å legge oss i båten for å sove smertene av. Etter noen timer ga vi opp og proppet oss med smertestillende så fikk vi ihvertfall sove. De neste dagene var det ikke så vondt men vi måtte legge oss nedpå noen timer til dagen for å hvile øynene. For tiden begynner vi å se ganske klart men det tar enda 1 måned før synet er 100%. Operasjonen koster oss rundt 4000 kr dvs 1 års forbruk av linser eller et par briller. Vi kan absolutt anbefale andre å ta seg en måneds ferie i Cartagena med øyeoperasjon som formål. Totalt slipper en garantert mye billigere unna enn å gjøre dette i Norge, og får en fin ferie i en fantastisk by på kjøpet.

Lunsjen er den viktigste middagen her og veldig mange kolumbianere går ut for å spise den. Lunsjpausen her varer i godt 2 timer. Det finnes et utall restauranter som kun er åpne ved lunsjtider. Og disse har veldig billig og god mat. Det er vanlig at det serveres varm suppe før en tallerken med varm mat. Med en jus til så koster alt dette rundt 12nkr. Vi klarer ikke å lage så billig mat i båten engang.

At det er farer med seilerlivet fikk vi erfare her om dagen. En kar fra alaska og hans tyske kjæreste kolliderte på vei til Panama med en stor lastebåt midt på natten. Masten knakk og måtte kuttes så ikke denne skulle slå hull på båten. Dermed forsvant både mast og seil rett til bunns. Det ble ikke andre skader på båten slik at den holdt seg flytende så de kunne slepes tilbake til Cartagena. Og heldigvis fikk ingen av dem fysiske skader men de var ganske oppskakede etterpå. Karl, Gunnar og Inghvild hadde spist middag sammen dette paret kvelden før ulykken. Og da hadde Gunnar fortalt om en annen nordmann som hadde kollidert over Atlanteren og mistet båten. Kanskje det bringer ulykke å snakke om sånt.

Mens Karl og JC holdt seg i Cartagena ombord i Sloth pga dårlig syn drar Trond Eirik og Longgone med Paal, Esther og Matthias nordover til Santa Marta. De stopper 1 natt ved Punta Hermosa og drar videre neste dag. Men utenfor Baranquilla måtte de snu pga mye vind og bølger. Vi ble litt overrasket av å treffe dem på brygga etter bare 3 dager. Men de var bare innom for å bunkre og reiste sørover til Isla Beru neste morgen. Etter ryktene og bildene så var dette alt i alt en meget vellykket tur. Noen dager senere reiste Esther og Matthias tilbake til Norge.

I marinaen har de kabeltv som viser engelske fotball samt Champions League. Så alle United kamper som vises er blitt sett de siste månedene. Selv om Karl pga dårlig syn måtte legge inn en liten forsinkelse på jublingen ved scoringer slik at en pinlig situasjon kunne unngås (som feks å juble for feil lag).

Gunnar og Inghvild på Helen Kate skal ta turen hjem til Norge for julen og kommer ikke tilbake før vi reiser. De hadde masse pinnekjøtt liggende og Esther og Matthias hadde med pinnekjøtt til oss. Da noen kompiser av JC kommer på besøk snart med mer pinnekjøtt bestemte vi oss for å lage en norsk julemiddag for oss nordmenn allerede nå. Nina og Henrik fra Bika, Gunnar og Inghvild fra Helen Kate, Karl og Trond Eirik fra Longgone, og Paal og JC fra Sloth deltok. Gunnar donerte også en flaske med akevitt så alt var lagt til rette for en riktig god middag. Og vi kunne nok engang bekrefte at pinnekjøtt smaker helt fantastisk når en er langt hjemmefra.

Trond Eirik og Paal har tatt seg en sightseeing tur rundt om i Columbia. De skal treffe kolumbianske venner i Santa Marta, Bucaramanga og Medellin så vi forventer masse gode historier når de kommer tilbake.

Imens er Karl og JC igjen for å passe båtene. Sammen med Bika og Yamana har vi foretatt en innsamling for en organisasjon som driver en skole for fattige barn. Ca 70 av innbyggerne i Columbia regnes som fattige og 30% av disse har ikke engang penger til mat. Selv om Cartagena kan virke som en rik by er situasjonen her enda verre, 48% regnes som ekstremt fattige dvs at de går sultne til sengs hver dag. Innsamlingen blant seilerne som ligger i Cartagena gikk over all forventning for vi fikk inn rundt 3000nkr. Vi har også fått inn masse penger via vår konto. Vi kommer tilbake til total summen i neste reisebrev.

Vi holder på å gjøre båten klar for seilas fra Cartagena til Aruba og videre mot Trinidad. Ny autopilot er kjøpt inn og motoren har fått en overhaling. Kan ikke akkurat si at vi gleder oss å forlate Cartagena eller å seile mot vinden og bølger til Aruba.

2 kompiser av JC har kommet på besøk, Guttorm og Stian. De sov de 2 første nettene i Longgone men ville bo på hotell resten av uken. Vi var ute på byen onsdagskveld og på vei hjem til hotellet blir Guttorm ranet. Dette var sent på natten og han var alene. En kar fektet med en hjemmelaget kniv mens 2 andre tok fra ham alt han hadde i lommene. Ikke en særlig kjekk opplevelse for guttene som nettopp har kommet til byen. Den samme natten var de tilbake i båten og sov der.

En liten kuriositet er at snittalderen på norske seilere i Cartagena er 32 år.